درس3: نمونههای فرهنگ جهانی(1)
1) فرهنگ¬هاي بسياري از مرزهاي جغرافيايي خود عبور كرده و به سوي .................... حرکت کرده¬اند. (جهانی شدن) 2) فارابی در گونه¬شناسی جوامع خود، یکی از انواع جوامع جاهلی را .................... می¬نامد. (مدینه تغلب)
3) مدینه تغلب در گونه¬شناسی جوامع از دیدگاه فارابی، یکی از انواع ...................... است. (جوامع جاهلی)
4) از دیدگاه فارابی، جامعه¬ای که سلطه
بر
ديگر جوامع را، ارزش اجتماعي برتر مي¬داند؛چه نام دارد؟ (مدینه تغلب)
5) در گذشته تاريخ، چه عواملی، امپراطوري¬هاي بزرگ را بوجود آورده است؟ (سلطه و استكبار)
6) سلطه و استکبار در گذشته تاریخ، .............. را بوجود آورده است.(امپراطوری¬های بزرگ)
7) حکومت¬های امپراطوري و شاهنشاهي، در گذشته؛از چه طریقی شکل می¬گرفتند؟
(از طریق كشورگشايي، جهان گشايي، با قدرت نظامي و حضور مستقيم سربازان پيروز)
8) غلبه نظامي گرچه به حضور مستقيم قوم مهاجم در مناطق جغرافيايي مختلف منجر مي¬شود، امّا در همه موارد، ................................... را به دنبال نمي¬آورد. (بسط فرهنگی قوم غالب)
9) قومي كه در اثر تهاجم نظامی شكست مي¬خورد؛در چه صورتی می¬تواند بار دیگر استقلال سیاسی خود را به دست آورد؟ (با حفظ هویت فرهنگی خود و با ضعيف شدن تدريجي قدرت نظامي مهاجم)
10) در چه صورتی، قومي كه در اثر تهاجم نظامی شكست خورده؛می¬تواند گروه مهاجم را درون فرهنگ خود، هضم نماید و آن را به خدمت گيرد؟ (اگر فرهنگي غني و قوي داشته باشد.)
11) ايرانيان باستان فتوحاتي فراتر از مرزهاي جغرافيايي خود داشتند، امّا جهان¬گشايي آنان به ................... آنان منجر نشد. (جهانی شدن فرهنگ)
12) فرهنگ مغولان، ........... بود و شایستگی¬های لازم را برای یک ............ نداشت.(قومی و قبیله¬ای ـ فرهنگ جهانی)
13) فرهنگ مغولان، چگونه فرهنگی بود؟ (فرهنگ قومی و قبیله¬ای)
14) چرا مغولان، با وجود این¬که با قدرت نظامی خود توانستند مناطق وسیعی از جهان را تصرف کنند؛ولی یک فرهنگ جهانی نشدند؟ (زیرا فرهنگ قومی و قبیله¬ای شایستگی¬های لازم برای یک فرهنگ جهانی را نداشت.)
15) به چه دلیلی، امپراطوري مغول در چين، هند و ايران، تحت تأثير فرهنگ¬هاي مغلوب، هويتي چيني، هندي و ايراني پيدا كرد، و به صورت سه حكومت مستقل درآمد؟
(زیرا مغولان، به سرعت تحت تأثير فرهنگ¬هايي قرارگرفتند كه از نظر نظامي شكست خورده بودند.)
16) جهان¬گشايي و امپراطوري، اغلب با چه مواردی همراه است؟ (با كُشتارها وخسارت¬هاي انساني واقتصادي فراوان)
17) اسكندر ...................... را به آتش كشيد و نرون، ............. را در آتش سوزاند.(تخت جمشید ـ روم)
18) اروپا در ................... اخير، كانون شکل¬گیری فرهنگ جديدي است كه آن را به نام ....................... مي¬شناسيم.
19) فرهنگ غرب در مدت پنج قرن اخیر، اَشكال سه گانه¬اي از ........... را پدید آورده است.(سلطه)
20) از نخستین صورت اَشکال سه¬گانه سلطه، با چه نام¬هایی یاد شده است؟ (امپریاليسم و استعمار)
21) واژه امپرياليسم از ................ گرفته شده است.(امپراطوری)
22) برای هرنوع سلطه¬ای چه واژه¬ای به کار می¬رود؟ (امپریالیسم)
23) صورت¬های امپریالیسم کدام است؟ (سياسي، اقتصادي و فرهنگي)
24) امپریالیسم سیاسی چگونه شکل می¬گیرد؟ (از طريق اشغال نظامي جوامع ضعیف)
25) اشغال نظامي جوامع ضعیف را ................... می¬گویند. (امپریالیسم سیاسی)
26) اگر قدرت اقتصادي يك كشور، بازارها و مواد خام كشوری ديگر تصرف ¬شود؛از چه واژه¬ای استفاده میشود؟
(امپریالیسم اقتصادی)
27) عبارت زیر، اشاره به کدام نوع از انواع سه¬گانه امپریالیسم دارد؟ «هنگامي¬كه مقاومت فرهنگي منطقه¬اي كه تحت تصرف اقتصادي يا نظامي جامعه¬اي ديگر قرارگرفته، فرو ريزد، و قوم مغلوب، برتري فرهنگي جامعه مسلط را نيز بپذيرد.» ـ (امپریالیسم فرهنگی)
28) واژه¬اي كه بر اشغال يك سرزمين خارجي، با توسل به قدرت نظامي و سياسي دلالت مي¬كند، ...... نام دارد.(استعمار)
29) در ادبیات سیاسی، كشور فاتح را ................................ و كشور به بند كشيده شده را ............... مي¬نامند. (دولت استعماری ـ مستعمره)
30) ................، نوعي از جهان¬گشايي و امپراطوري است كه از قرن ................ به بعد توسط ................... آغاز شد و در قرن ................. به اوج خود رسيد.(استعمار ـ پانزدهم ـ اروپاییان ـ نوزدهم)
31) استعمار از چه قرنی توسط اروپاییان آغاز و در کدام قرن به اوج خود رسید؟ (آغاز قرن پانزدهم و اوج قرن نوزدهم)
32) در قرن نوزدهم، تصرّفات اروپائيان از ........ درصد كره زمين به ......... درصد رسيد.(35 ـ 67)
33) موفقيت¬هاي استعمار در قرن نوزدهم، تحت تأثیر چه عواملی بود؟ (ناشی از پيشرفت در زمينه دريانوردي، فنون نظامي و اقتصاد صنعتي بود.)
34) استعمار اروپايي دردو سده هفدهم و هجدهم ميلادي بزرگ¬ترين ......... تاريخ بشريت را برپا كرد.(برده¬داری)
35) استعمارگران اروپایی، بزرگ¬ترین برده¬داری تاریخ بشریت را در کدام قرون برپا کردند؟ (هفدهم و هجدهم)
36) اروپایيان در هجوم به قاره آمريكا و جزاير اقيانوس¬ها براي تأمين سلطه خود، چه ک
ردند
؟ (به نسل¬کشی و از بين بردن ساكنان بومي پرداختند.)
37) اروپایيان در هجوم به قاره آمريكا و جزاير اقيانوس¬ها براي تأمين سلطه خود، چه مناطقی را که از تراکم جمعیتی بالایی داشتند از جمعيت خالي كردند؟ (هائيتي، كوبا، نيكاراگوئه و سواحل ونزوئلا)
38) دو مرحله ديگر از سلطه جهان غرب بر كشورهاي ديگر .................. و ............... است.(استعمارنو ـ فرانو)
39) استعمار نو چگونه بوجود آمد؟ (پس از شكل¬گيري جنبش¬هاي استقلال طلبانه كشورهاي مستعمره طيّ قرن بيستم)
40) پس از شكل¬گيري جنبش¬هاي استقلال طلبانه كشورهاي مستعمره طيّ قرن بيستم .................. بوجود آمد.
(استعمار نو)
41) در استعمارنو كشورهاي استعمارگر با استفاده از چه ظرفیت¬هایی، از مجريان بومي و داخلي كشورهاي مستعمره استفاده مي¬کنند؟ (با ظرفيت¬هايي که در دوره نفوذ يا دوره استعمار نظامي و سياسي خود ايجاد كرده¬اند.)
42) دولت¬هاي استعمارگر براي به قدرت رساندن نيروهاي وابسته، از .............. نيز استفاده می¬کنند.( كودتاي نظامي)
43) دولت¬هاي استعمارگر، در مرحله استعمار نو، به چه دلیلی، از کودتای نظامی هم استفاده می¬کردند؟ (برای به قدرت رساندن نیروهای وابسته به خود)
44) دو نوع موفق از كودتاهاي استعمارنو، در ایران کدام است؟ الف) كودتاي انگليسي سوم اسفند 1299 رضاخان ب) کودتای آمريكايي 28 مرداد 1332 محمدرضا شاه
45) نمونه شكست خورده کودتای استعمارنو در ایران .................... است.(کودتای نوژه)
46) در استعمارنو، کشور استعمارگر، چگونه كنترل بازار و سياست كشورهاي ديگر را در اختيار مي¬گيرد؟ (با اتكا به قدرت اقتصادي خود، و با استفاده از نهادها و ساختارهاي اقتصادي و سياسي بين المللي و با روش¬ها و سازوكارهاي غير مستقيم)
47) استعمار فرانو، با استعمار قديم و استعمار نو، در چه چیزی، اشترك دارند؟ (در اینکه فرآورده فرهنگ سلطه جهان غرب است.)
48) ويژگي .......................... در اين است كه براي حفظ سلطه جهان غرب، بيش ازآن¬که از ابزارهاي نظامي و سياسي يا اقتصادي استفاده كند، از ابزارها و ظرفيت¬هاي فرهنگي و علمي به ویژه از رسانهها و فن¬آوري اطلاعات بهره ميبرد. (استعمار فرانو)
49) مهمترین ویژگی استعمار فرانو، برای حفظ جهان سلطه، چیست؟ (استفاده از ابزارها و ظرفيت¬هاي فرهنگي و علمي به ویژه از رسانهها و فن¬آوري اطلاعات)
50) در استعمار قديم، استعمارگران حضور ..........................دارند.در استعمارنو، استعمارگران ............ و مُجريان آنها............. .در استعمار فرانو، .......................... هردو پنهان¬اند. (مستقیم وآشکار ـ پنهان ـ آشکارند ـ استعمارگران و مجریان)
51) جهان غرب در استعمارفرانو، .................. ديگر كشورها را هدف قرار مي¬دهد.(هویت فرهنگی)
52) در چه صورتی، مردم هویت خود را در حاشيه جهان غرب بازخواني و بازسازی مي¬كنند؟ (در صورتی¬که برتري مطلق فرهنگي و معرفتي جهان غرب را پذيرفته باشند.)
53)استعمار فرانو، گسترش و سلطه فرهنگ غرب برهمه جهان و غربي كردن جهان را در پوشش نام«................» پيگيري مي¬كند.(جهانی شدن)
ما را در سایت جامعه شناسی متوسطه دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 195